Blog Tempatnya Mencari Ilmu dan Amal

Kamis, 17 Maret 2016

Fadilah Membaca Surat Al Waqi'ah Secara Rutin

Advertisement
Fadilah Membaca Surat Al Waqi'ah -  Surat Al Waqiah adalah salah satu surat yang penuh dengan fadhilah dan keberkahan. Surah Al-Waqi’ah adalah surah yang ke-56 dalam Al-Quran, terletak pada juz ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Surat yang diturunkan setelah Surah Taahaa ini dinamakan dengan Al-Waaqi’ah (Hari Kiamat), diambil dari perkataan Al-Waaqi’ah yang terdapat pada ayat pertama. Surat ini banyak menceritakan tentang perihal hari kiamat dan bagaimana nanti pembagian umat di hari tersebut. Akan tetapi surat ini banyak memiliki fadhilah terutama dalam hal rezeki. Surat Al-Waqi’ah adalah salah satu yang dikenal sebagai surat penuh berkah. Keberkahannya mampu melenyapkan kemiskinan dan mendatangkan rejeki bagi siapa saja yang membacanya dengan rutin.

Dalam membaca dan mengamalkan Surat al- Waqi’ah, Sebenarnya cukuplah bagi kita meyakini bahwa surat al-waqiah adalah bagian dari al-Quran yang didalamnya terdapat syifa (kesembuhan) dan Rahmat Allah.

Namun untuk lebih memotivasi kepada orang yang mengamalkan Surat al- Waqi’ah, maka saya kemukakan disini tentang beberapa keutamaan mengamalkan bacaan surat waqiah dalam konteks Fadhailul A’maal.
Fadilah Membaca Surat Al Waqi'ah
Fadilah Membaca Surat Al Waqi'ah
Di dalam surah Al-Waqi’ah terkandung beberapa fadhilah dan keutamaan, antara lain sebagai berikut :
  • Bila orang membiasakan membaca surah ini setiap malam satu kali, maka dia dijauhkan dari kemiskinan selamanya.
  • Bila di baca 14 kali setiap selesai solat Asar, maka orang yang membacanya itu akan memperoleh kekayaan yang berlimpah ruah.
  • Jika di baca surah ini sebanyak 41 kali dalam satu majlis (sekali duduk), insyaAllah di tunaikan segala hajatnya khususnya yang berkaitan dengan rezeki.
  • Supaya menjadi orang yang kaya sentiasa bersyukur, amalkan membaca surah ini sebanyak 3 kali selepas solat subuh dan 3 kali selepas solat Isya’. InsyaAllah tidak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan di jadikan seorang yang hartawan lagi dermawan.
  • Amalan orang-orang sufi, supaya dilimpahkan rezeki. Hendaklah berpuasa selama seminggu bermula pada hari Jumaat. Setiap selepas solat fardhu bacalah Surah Al-Waqi’ah ini sebanyak 25 kali sehinggalah sampai pada malam Jumaat berikutnya; pada malam Jumat berikutnya itu, selepas solat Maghrib bacalah surah ini sebanyak 25 kali, selepas solat Isya’ bacalah surah ini sebanyak 125 kali diikuti dengan selawat keatas Nabi sebanyak 1000 kali. Setelah selesai, hendaklah ia memperbanyakkan sedekah. Kemudian amalkanlah surah ini sekali pada waktu pagi dan petang. Insya’Allah berhasil.
  • Surah ini jika dibaca disisi mayat atau orang yang sedang nazak, insyaAllah di permudahkan untuk roh keluar dari jasadnya. Jika dibaca disisi orang sakit, diringankan kesakitannya. Jika di tulis, kemudian dipakaikan kepada orang yang hendak bersalin, InsyaAllah segera melahirkan dengan mudah.
Menurut As’Syeikh Abi’l Abbas katanya
  • Bila hendak mengamalkan surah Al-Waqi’ah ini, terlebih dahulu berpuasa selama 7 hari, di mulai pada hari Jumaat berakhir pada hari Khamis. Puasanya “tidak memakan sesuatu yang bernyawa / tidak makan ikan, daging, segala hewan, hanya makan sayur-sayuran saja.
  • Dalam 7 hari itu, sesudah solat fardhu, membaca surah Al-Waqi’ah sebanyak 25 kali. Apabila bacaan tersebut di mulai setelah solat fardhu Subuh pada hari Jumaat pertama, maka diakhiri pembacaan Al-Waqi’ah itu pada setelah fardhu Isya’ pada Jumaat berikutnya.
  • Pada malam Jumaat terakhir ini hendaklah membaca surah Al-Waqi’ah sebanyak 125 kali kemudian selawat 1000 kali.
Baiklah Berikut ini kami sampaikan :
Surat Al- Waqiah dan Terjemahannya

Demikianlah beberapa Fadilah Membaca Surat Al Waqi'ah Secara Rutin yang anda bisa jadikan amalan atau doa untuk wasilah memohon rejeki kepada Allah. Semoga rezeki anda segera dimudahkan oleh Allah SWT. Amin 
Advertisement
Facebook Twitter Google+
Back To Top